A artista visual namibia Tuli Mekondjo naceu en 1982 en Angola, de pais namibios que se uniron ao movemento de liberación SWAPO de Namibia no exilio. Pasou a súa infancia en campamentos de exiliados en Angola e Zambia, e regresou a Namibia coa independencia en 1990. É unha artista autodidacta que traballa con diversas técnicas mixtas.
No seu traballo utiliza transferencias fotográficas, pintura, bordados, resina e mahangu (gran de millo), un importante alimento básico de Namibia. A maior parte da súa obra incorpora fotografías de arquivos públicos e persoais que documentan tanto a historia colonial de Namibia como a súa guerra de independencia.
O seu traballo comprométese coa memoria colectiva. Cunha marcada perspectiva de xénero, quere devolver á vida o pasado perdido. Inclúe símbolos culturais da súa cultura para abordar cuestións en torno ao desprazamento, o trauma, a continuidade, a fertilidade e a resistencia.
Tuli Mekondjo interesouse con frecuencia pola perda das historias orais e as prácticas culturais dos Aawambo Kwanyama, que van desde os rituais de iniciación ata as prácticas de adorno corporal, como os peiteados. A artista está profundamente preocupada por reconstruír, reivindicar e honrar as subxectividades negras do pasado. En particular pon de manifesto as experiencias de mulleres e nenos e nenas cuxas historias a miúdo pasáronse por alto.
Amosamos a continuación una serie de bonecas realizadas e inspiradas nas técnicas e tradicións Kwanyama.
Tuli Mekondjo tamén practica a performance, que ten múltiples compoñentes espirituais e encarna unha forma de resistencia decolonial, autodeterminación e curación. Ela e refire á súa práctica artística como un medio para «reparar a conexión perdida cos seus antepasados».
O medio máis inusual de Tuli Mekondjo, a fariña de mahangu, ocupa un lugar importante. Aplicado con resina sobre os seus lenzos é unha referencia directa á terra, así como ás relacións das mulleres co espazo e os seus antepasados. A través do mahangu, reivindica a historia, a ascendencia e a pertenza; a terra sitúase na súa arte e, ao mesmo tempo, ela sitúase na terra.
Finalmente, gustaríanos destacar a importancia educativa de investigar nas tradicións da nosa contorna. Son prácticas que nos ofrecen unha fonte inesgotable de materiais, técnicas e recursos moi próximos aos faceres e aos imaxinarios dos nenos e nenas. Ao mesmo tempo serven como un espazo de resistencia da diversidade, porque nos mostran outras formas de ler o mundo e a vida afastadas da lóxica consumista que uniformiza, cada vez máis, a escola e a cultura da infancia.
Referentes: Tuli Mekondjo
La artista visual namibia Tuli Mekondjo nació en 1982 en Angola, de padres namibios que se unieron al movimiento de liberación SWAPO de Namibia en el exilio. Pasó su infancia en campamentos de exiliados en Angola y Zambia, y regresó a Namibia con la independencia en 1990. Es una artista autodidacta que trabaja con diversas técnicas mixtas.
En su trabajo utiliza transferencias fotográficas, pintura, bordados, resina y mahangu (grano de mijo), un importante alimento básico de Namibia. La mayor parte de su obra incorpora fotografías de archivos públicos y personales que documentan tanto la historia colonial de Namibia como su guerra de independencia.
Su trabajo se compromete con la memoria colectiva. Con una marcada perspectiva de género, quiere devolver a la vida el pasado perdido. Incluye sensiblemente símbolos culturales de su cultura para abordar cuestiones en torno al desplazamiento, el trauma, la continuidad, la fertilidad y la resistencia.
Tuli Mekondjo se ha interesado con frecuencia por la pérdida de las historias orales y las prácticas culturales de los aawambo kwanyama, que van desde los rituales de iniciación hasta las prácticas de adorno corporal, como los peinados. La artista está profundamente preocupada por reconstruir, reivindicar y honrar las subjetividades negras del pasado. En particular pone de manifiesto las experiencias de mujeres y niños y niñas cuyas historias a menudo se han pasado por alto.
Mostramos a continuación una serie de muñecas realizadas e inspiradas en las técnicas y tradiciones de las Kwanyama.
Tuli Mekondjo también practica la performance, que tiene múltiples componentes espirituales y encarna una forma de resistencia decolonial, autodeterminación y curación. Ella e refiere a su práctica artística como un medio para «reparar la conexión perdida con sus antepasados».
El medio más inusual de Tuli Mekondjo, la harina de mahangu, ocupa un lugar importante. Aplicado con resina sobre sus lienzos es una referencia directa a la tierra, así como a las relaciones de las mujeres con el espacio y sus antepasados. A través del mahangu, reivindica la historia, la ascendencia y la pertenencia; la tierra se sitúa en su arte y, al mismo tiempo, ella se sitúa en la tierra.
Finalmente, nos gustaría destacar la importancia educativa de investigar en las tradiciones de nuestro entorno. Son prácticas que nos ofrecen una fuente inagotable de materiales, técnicas y recursos muy próximos a los haceres y a los imaginarios de los niños y niñas. Al mismo tiempo sirven como un espacio de resistencia de la diversidad, porque nos muestran otras formas de leer el mundo y la vida alejadas de la lógica consumista que uniformiza, cada vez más, la cultura de la infancia.
Comments